NÁMĚTY K DISKUZI S ČINNOSTÍ
- najdeme si úryvek v Bibli, děti mají najít v Bibli uvedené odkazy na dané téma (křest Páně – Lk 3,21-22, ale i Mt 3,13-17; Mk 1,9-11; J 1,32-34; Ž 2,7; Iz 42,1; Lv 9, 35; 2P 1,17)
- každé dítě napíše, která věta ho nejvíc oslovila nebo která se mu zdála nejdůležitější, závěrem porovnáváme a spolu si povídáme, kdo vybral kterou větu a proč
- než začneme číst úryvky pro danou neděli, dostane každé dítě lísteček, má na něj v průběhu čtení psát slova, kterým nerozumí, poté všichni lístečky vhodí do společné krabičky, katecheta cizí slova vysvětluje (kdo všemu rozuměl, hodí lísteček prázdný, kdo naopak nerozuměl více pojmům a třeba se za to stydí, zůstane v anonymitě)
- četli jsme z listu apoštola XY/ četli jsme o povolání apoštola XY. Znají děti i jména ostatních apoštolů? Případně atributy?
- můžeme si s dětmi zazpívat žalm, vysvětlit jim smysl responsoriálního žalmu (předzpěvák zpívá verše, my odpovídáme antifonou, z lat. respondere = odpovídat)
- můžeme přinést různé pomůcky, o kterých se v textu píše – kadidlo, olivovník, svitek atd., půjčíme je dětem do ruky, necháme je pomůcku očichat (např. kadidlo)...
- pokud se v textu objevují vzdálenosti (Pavel odjel do Antiochie, archa byla dlouhá 300 loket, Maria šla za Alžbetou na návštěvu z Nazareta do En Kerem), děti mají určit/odhadnout, o jakou vzdálenost se jedná – malým dětem to přiblížíme „je to jako bychom jeli k naší babičce a zpátky“, „je to jako od autobusové zastávky ke kostelu“..., se všemi dětmi hledáme vzdálenosti v mapách, srovnáváme s mapou ČR (ve stejném měřítku) – hledání v mapě dodává biblickému úryvku vážnost, opravdovost a pravdivost – děti snáze pochopí, že nejde o bájné příběhy z pohádkové země, ale o příběhy, které se skutečně staly; u větších dětí můžeme pro zpestření převádět vzdálenosti v rámci jednotek (děti hádají/počítají, kolik metrů je 300 loket aj.)
- v některých liturgiích se stále opakuje jedno slovo nebo fráze (Blahoslavenství: Blahoslavení ti, kteří jsou...; Stvoření: Byl večer a bylo jitro; Rozsévač: Semínko padlo) – děti počítají, kolikrát se katechetou či rodičem vybrané slovo/fráze objevilo v textu; lze na to navázat diskuzí, proč se slovo/fráze opakuje, jaký to má smysl, význam
Máte-li další nápad k diskuzi s činností, prosím, podělte se o něj s ostatními komentářem níže.